Search

Adviseren

Technische documentatie is een breed begrip en kent vele uitdagingen. Het is daarom logisch dat dit ervoor kan zorgen dat u het overzicht over uw documentatie kwijtraakt. Onze experts adviseren organisaties op het gebied van het creëren, beheren of publiceren van documentatie.

Creëren

Na veel testen en verschillende prototypen is een product klaar om op de markt gebracht te worden. In deze fase moet er ook documentatie opgesteld worden, zoals productspecificaties, veiligheidseisen en stapsgewijze gebruikersdocumentatie, om te zorgen dat het product goed en veilig gebruikt kan worden. Kennis van de doelgroep van de documentatie is daarbij een essentieel onderdeel.

Voor het maken van documentatie is niet alleen technische kennis en productkennis nodig: het vraagt ook om taalkundig- en creatief inzicht. Technische documentatie dient namelijk precies toegespitst te worden op de doelgroep van het product. Dat kan door goedgekozen woorden, maar bijvoorbeeld ook door duidelijke afbeeldingen en instructietekeningen. Het omzetten van technische informatie naar een product of documentatie is dan ook niet eenvoudig. Onze consultants adviseren onder andere op het gebied van:

  1. Doelgroepsbepaling: voor wie is de documentatie bedoeld en hoe worden zij het beste bereikt?
  2. De keuze tussen een woordelijke instructie of een instructie op basis van afbeeldingen of (technisch) tekeningen;
  3. Relevantie van informatie voor consumenten of zakelijke gebruikers, zoals monteurs en installateurs;
  4. Wettelijke vereisten en belangrijke (of zelfs verplichte) informatie op het gebied van technische documentatie.

 

Lees meer over creëren »

Beheren

Tijdens (én na) de fase van productontwikkeling stapelen nieuwe (technische) aanpassingen, doorontwikkelingen, wetswijzigingen, extra veiligheidsinstructies en andere zaken die om een wijziging vragen zich op. Al deze aanpassingen moeten bijgehouden en gedocumenteerd worden, waardoor er constant nieuwe versies van de documentatie ontstaan.

Dit kan voor verwarring zorgen. DCT helpt bij het scheppen van orde in documentatiechaos. Onze experts kijken met organisaties naar hun uitdagingen en pijnpunten en adviseren op de punten waar geoptimaliseerd kan worden.

Lees meer over beheren »

Publiceren

De documentatie ligt klaar: werkinstructies. Er is gekozen voor instructietekeningen als communicatiemiddel, omdat de beoogde doelgroep van zeer diverse afkomst is. Op deze manier is voor iedere gebruiker duidelijk wat er moet gebeuren en hoe, en worden de kosten gedrukt, omdat er geen vertalingen naar meerdere (moeder)talen gemaakt worden. De volgende keuze dient zich aan. Hoe moeten de instructies gepubliceerd worden? Hoe gaan de gebruikers straks met de documentatie aan de slag? Met een traditionele uitgave in boekjesvorm of met een digitale versie, bijvoorbeeld in de vorm van een online portal of mobiele applicatie? De mogelijkheden zijn eindeloos, wat een goede keuze nog best lastig kan maken. Onze experts denken daarom graag met u mee over de beste publicatievorm voor uw doelgroep.

Lees meer over publiceren »